منتدى شهوان الإسلامي والبرمجي * shahwan.bbgraf.com
أهلا بكم أعضاؤنا الكرام في منتدى شهوان الإسلامي والبرمجي
إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط على زر التسجيل إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا كنت عضو في المنتدى فتكرم بالضغط على زر الدخول وتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

منتدى شهوان الإسلامي والبرمجي * shahwan.bbgraf.com

إسلاميات * برامج
 
الرئيسيةالقرآن الكريماليوميةمكتبة الصورس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخوللا للإرهابالصوتيات


شاطر | 
 

 أخطاء عمرو خالد والرد عليها

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
shahwan
Admin
Admin
avatar

عدد المساهمات : 1586
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 13/12/2008
العمر : 27
الموقع : منتدى شهوان الإسلامي والبرمجي

مُساهمةموضوع: أخطاء عمرو خالد والرد عليها   الأحد 01 فبراير 2009, 11:51 pm

الحمد لله وحده، والصلاة والسلام على نبينا محمد عليه وعلى آله وصحبه أفضل الصلاة وأتم التسليم .

أمَّا بعد :

فقد روى الإمام مسلم أنَّ رسول الله صلَّى الله عليه وسلَّم قال : ((الدينُ النصيحة ، قُلنا : لِمَنْ ، قال صلَّى الله عليه وسلَّم : لله ، ولكتابه ، ولرسوله ، ولأئمةِ المسلمينَ ، وعامَّتهم)) .

وقال شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله تعالى : ( وكذلك بيانُ من غلط في رأي رآه في أمر الدين من المسائل العلمية والعملية فهذا إذا تكلَّم فيه الإنسانُ بعلمٍ وعدلٍ ، وقصدَ النصيحة فالله تعالى يُثيبه على ذلك ، لا سيِّما إذا كان المتكلَّمُ فيه داعياً إلى بدعة فهذا يجبُ بيان أمره للناس ، فإنَّ دفع شرّه عنهم أعظم من دفع شرِّ قاطع الطريق ) منهاج السنة ج5/146 .

وفي هذه الرسالة أذكرُ بعضَ ما خالفَ فيه عمرو خالد كتاب الله وسنة نبيه صلى الله عليه وسلم ، وذلك عبر النقاط التالية :

قوله بعدم كفر إبليس ؟! .

قال عمرو خالد في شريط الأخلاق : ( في هنا معنى تاني الحقيقة جميل إن إحنا نقوله .. خلِّي بالكو يا جماعة، إبليس كفر بربنا ولا مكفرش ؟ لا مكفرش ، إبليس مكفرش !! بص إبليس بيقوله إيه : ((خَلَقْتَنِي)) (الأعراف: 12) . يبقى هو اعترف بالله إن هو خلق ولا لأ ؟ مش كده ؟ قال ((خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ)) ؟ ((وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ))، فإنت خلقتني، وأنت اللِّي خلقته ، وفى آية تانية بيقوله إيه : ((قَالَ فَبِعِزَّتِكَ)) (ص82). يبقى مدرك عزة الله عز وجل ولا لأ ؟ وفي آية تالتة يقوله إيه أحد الصحابة كان عايش في المدينة ووالدته تعيش في قبيلة خارج المدينة برَّا المدينة فمرضت أمه فأراد أن يزورها كل يوم يطلع الصبح عايز يزور أمه وبعدين يرجع ، ثاني يوم يطلع أول ما يطلع برَّا المدينة يرجع ثالث يوم أول ما يطلع برَّا المدينة يرجع مازرتهاش ليه ، قال : أخاف أن أترك المدينة فتُقبض روحي فأموت بعيداً عن عين النبي !! شوف التعلق و شوف الحب و شوف الارتباط و شوف إحنا مش مرتبطين إزاي ) .

دعوته لشدِّ الرحل لزيارة قبر النبيِّ صلى الله عليه وسلَّم ؟

قال عمرو خالد في شريط : الحج : (عادة الناس أول ما تنزل المدينة عادة فخلُّونا نبدأ الرحلة كدا أنت الآن متجه إلى المدينة الحقيقية يا ترى هاه مشاعرك حتبقى إيه، تعالوا نتكلم أول ما نتكلم عن المدينة يبقى نتكلم عن زيارة النبي صلى الله عليه وسلم أنت رايح تقابل رسول الله صلى الله عليه وسلم، على فكرة أقول حاجة لطيفة وأنت طالع من هنا خذ نية زيارة النبي أصل كل الناس تأخذ نية إيه ؟ الحج أو العمرة ماشي صح رقم واحد، الحج والعمرة فاكرين في الدرس اللِّي فات لَمَّا قلنا نبقى تجار نيّات، نمرة اثنين آخذ نية إيه ؟ رايح عند لقاء رسول الله صلى الله علية وسلم رايح أزور النبي صلى الله عليه وسلم تأخذ النية دِيَّن في حديث النبي صلى الله عليه وسلم : ((من جاءني يزورني كان حق على الله سبحانه أن أكون له شفيعاً....) إلى أن قال : ( يقول العلماء : أصول الدين ثلاثة ، أصول الدين ، أصول دينَّا إنك تعرف ثلاث حاجات : الأولى الأصل الأول : معرفة الله ، الأصل الثاني : من أصول الدين معرفة النبي صلى الله عليه وسلم حققتها فين ؟ حنْحَقِّقها في الزيارة دي ، الأصل الثالث من أصول الدين : معرفة الشريعة ، يبقى ثلث الدين إيه : معرفة النبي صلى الله عليه وسلم ) .

وقال عن رجل جاء بعد إغلاق المسجد النبوي فنام قبل أن يزور القبر : ( اللطيف إنه كان ناوي يعني قال : الباب ينفتح متى قلنا له : الساعة اثنين ونصحا الصبح فراح عليه نومه ، فصحي الساعة أربعة، والله قام بيبكي ليه ؟ بتبكي ليه ؟ حقول له إيه ؟ حقول له اتأخرت عليك ليه ؟ أنتم متخيلين عمق العلاقة ؟ حقول للرسول إيه ؟ أنا تأخرت عليك ساعتين ليه كنت نائم فتخيلوا شوق العلاقة لمقابلة النبي صلى الله عليه وسلم ) انتهى.

قوله بالتوسُّل بذوات العباد ؟ .

قال عمرو خالد في شريط الوفاء : (يا ربِّ يا ذا الجلال والإكرام يا مجيب الدعاء يا رب تسمع أصواتنا يا رب اغفر لنا بأتقى واحد فينا !!! الآن اغفر لنا بأخلصنا لك !!! الآن اغفر لنا بأتقانا لك !!! الآن اغفر لنا بامرأة جاءت تريد أن تغفر لها و ترحمها !!! اغفر لنا يا مولانا اغفر لنا يا كريم اغفر لنا يا حنان ) .

تكذيبه واستخفافه ببعض الأحاديث ؟ .

قال عمرو خالد في ضمن محاضرة له في برنامج صناع الحياة : ( خلُّوا بالكم النساء ناقصات عقل ودين إمتى النبي قال الحديث ده ؟! يوم العيد الصبح وهو خارج من صلاة العيد أول ما قابل السِّتَّات اللِّي طالعين من صلاة العيد ... بالله عليكم ! يوم العيد الصبح ! والسِّتَّات حضروا صلاة العيد مش ما حضروش ! حضروا صلاة العيد !! النبي الحكيم الرحيم أول ما يقابل السِّتَّات أول ما يقابل السِّتَّات يقول لهم أنتم ناقصات عقل ودين ؟! يوم العيد اللِّي هو يوم الفرحة ! أنا عايز أقول لكم إن الموضوع مش ماشي !! يوم العيد اللِّي هو يوم الفرحة يوم العيد اللِّي النبي صلى الله عليه وسلم السِّتَّات طلعوا جزاهم الله خيراً حضروا صلاة العيد ... والنبي ... الحكمة ... والرحمة ... يُقابلهم يقول لهم انتو ناقصات عقل ودين ؟! مش ممكن يكون المفهوم ده !!! مش يمكن كان بيهزَّر معاهم ؟!؟!؟! على فكرة أحد العلماء أو كتير من العلماء قالوا كده : لعله كان يُداعب النساء !! واتاخدت واتلوت !! وبقي كل واحد عايز يشتم واحدة سِتِّ يقول لها إنت ناقصة عقل ودين ، والمعنى ما كانش كده ) !! .

طعنه في مشروعية الحجاب وأنه ظلم للمرأة ؟ .

حيث قال في برنامجه - رفع الظلم عن المرأة - أنَّ الحجاب الشرعي وغطاء الوجه ظلمٌ لها و عقَّب بـ : ( ممكن أنتم مش فاهمين ) .

قوله : بأنَّ سبب قتال الكفار هو عدم احترامهم لحقوق المواطنة ؟ .

يقول عمرو خالد في برنامجه الرمضاني في قناة اقرأ - ذكرَ أنَّ الرسول صلى الله عليه وسلم حارب اليهود ، لأنهم لم يحترموا حقوق المواطنة وليس كراهية ولا انتقاماً منهم .

قوله : بأنَّ شرط قبول الأعمال : الأخلاق ؟ .

يقول عمرو خالد في شريط : الأخلاق : ( ده أنا حأولك حاجة تانية عجيبة جداً ! إنت قد تظن ... يعني بس أنا متخيل إن العبادات أولى ، يعني إنت عاوز تأولِّي إن الأخلاق أهم من الصلا والصوم والذكر والدعاء والحج ؟ آه ، الأخلاق أهم ، إزاي ؟ كيف ؟ يا إخوانَّا ، كل حاجة من العبادات اللِّي إحنا أولناها ديَّة ، هدفها الأسمى : ضبط أخلاقك ، الهدف الأسمى لكل عبادة : إن خلق حضرتك يبأى سوي ، يبأى منضبط ، ولا قيمة في عبادة من العبادات لا تؤدي لانضباط الأخلاق ، تبأى تمارين رياضية ... طيب يبأى اللي مابتنهاهوش صلاته عن الفحشاء والمنكر صلَّى والاَّ ما صلاش ؟ عمل تمارين رياضية ! لكن صلَّى ؟ ما استفدش من الصلا في حاجة ، قيمة الصلا الأساسية : أخلاءك حصل فيها إيه ... ) انتهى .

قوله بعدم قبول توبة التائب إلاَّ إذا تاب بعد الذنب مباشرة ؟ .

قال في محاضرة له بعنوان : التوبة ، بُثت على قناة الشارقة الفضائية يقول : ( إنَّ الذين يستحقون التوبة هم فقط الذين يتوبون بعد الذنب مباشرة) !! .

قوله بأنَّ الفنَّ هو طريق الأنبياء ؟ .

قال في قناة المستقبل اللبنانية : (إنَّ النبي صلى الله عليه وسلم ما زعلش لَمَّا استقبلوه أهل المدينة بالأغاني : طلع البدر علينا، لأنه كان يؤمن أنَّ الفن يساهم في النهضة ) .

ويقول : (إنَّ الفن الذي يصنع نهضة هو طريق الأنبياء) !!!! .

ويقول : (اللِّي أنا بقوله إن الحاجة اللِّي مفيهاش حاجة حرام هِيَّا اسم مسرح دي كلمة مسرح دي كلمة حرام ؟ لأ هِيَّا كلمة سينما دي كلمة حرام ؟ لأ يا جماعة كلمة فن دي كلمة حرام كل ده كلام حلال ده النبي كان بي ........ الشعراء اللِّي هما فناني العصر في ذلك الوقت كان النبي بيكرمهم ) .

متابعته ومدحه لأفلام الفسقة ؟ .

ومن ذلك قوله في قناة المستقبل اللبنانية : (على فكرة أنا في مسرحيات للأستاذ عادل إمام مقدرش أقوم من قدامها بموت من الضحك، وفي مسرحيات للأستاذ محمد صبحي مقدرش أقوم من قدامها) .

ويقول : ( لو في مسرحية أو في فلم بيعرض حاجة هادفة ، الفن في حدِّ ذاته يعني أنا مش مكسوف إني أنا أقولك أروح فلم أو مسرح إيه المشكلة ، بس إيه اللِّي بيتعرض ، لو اللِّي بيتعرض حاجة جيدة يعني مسرحية زي مسرحية الأستاذ عادل إمام شاهد ما شافش حاجة مين مضحكش عليها ، ومين متفرجش عليها ) .

دعوته للاختلاط ؟ .

قال عمرو خالد : إن الصحابة كانوا يجتمعون رجالاً ونساءً في دار الأرقم ويؤكد ذلك بقوله : (خلِّي بالك ... رِجَّالة وسِتَّات مفيش حاجز بينهم) !!!!! .

مجالسته للنساء المتبرجات والتحدُّث إليهنَّ بالابتسامات والضحكات والتعليقات ؟ .

كما شريط فيديو بعنوان: (كلام من القلب عمرو خالد يستضيف سهير البابلي)، فيه لقاء استضاف فيه عمرو خالد، الممثلة السابقة (سهير البابلي) في جزئين ، وصورته وصورتها على غلاف الشريط .

هذا غيض من فيض هداه الله ، وقيَّض ولاة الأمر والعلماء لمناصحته وإصلاحه ، ومنع إلقاءه لمحاضراته في مدينة النبيِّ صلى الله عليه وسلم خاصة ، إنَّ الله سميعٌ مجيب
.
وللاستزادة مما عليه هذا الداعية يُنظر : إلي خطبة الشيخ الدكتور / محمد سعيد رسلان دعاة علي أبواب جهنم
http://www.rslan.com/vad/items_details.php?id=883
وصلى الله وسلم على عبده ورسوله محمد وآله وسلم .


قام بكتابة الموضوع : م/ محمد عيسى صالح محمد محمد شهوان

_________________
المدير العام
م / محمد عيسى صالح محمد محمد شهوان
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://shahwan.bbgraf.com
 
أخطاء عمرو خالد والرد عليها
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى شهوان الإسلامي والبرمجي * shahwan.bbgraf.com :: منتدى الرد على أهل البدع :: منتدى الرد على أهل البدع-
انتقل الى: